Normkritik är ett svenskt sociologiskt begrepp för olika metoder för att synliggöra, kritisera och förändra strukturer och sociala och språkliga normer som begränsar livet för individer som inte faller inom det som betraktas som normalt i samhället. Normkritik är en teori och en metod för att motarbeta diskriminering och exkludering - Wikipedia
Vårt Göteborg - Göteborg Stad
"Förskoleförvaltningen deltog i West pride med bland annat en föreläsning, samtal i Pride Park och drakdans. Samtidigt har många förskolor uppmärksammat normer och hbtqi-frågor på olika sätt under veckan.
På svåra frågor finns sällan enkla svar, men med nyfikenhet kommer vi långt! Det är en bra utgångspunkt för att prata om normer med barn, enligt Elin Larsson som är förskollärare och utvecklingspedagog.
– Barnen ser sin omgivning och drar sina egna slutsatser. Då är det rätt taskigt att påstå att de har fel. Istället kan man bekräfta deras tankar. ”Jag har också lagt märke till att det är så. Undra varför? Måste det vara så? Hur skulle ni önska att det var?” På det sättet blir samtalet själva resultatet, säger Elin Larsson.
Föreläsning om normer
Under West Pride höll Elin Larsson föreläsningen Krigslekar, frisyrer och kärlek.
– Genom aktivt lyssnande och utmanande frågor kan vi lära tillsammans med barnen, säger hon.
Vad kan man göra om barn till exempel leker krigslekar?
– Det beror på situationen. Om barn skrämmer eller skadar varandra behöver vi stödja dem i att prata om sina upplevelser och kanske hitta andra lekar. Men ofta är barn skickliga på att undvika skador, de värnar sitt lekflow, säger Elin Larsson.
Hon fortsätter:
– I stället kan jag göra ett ärligt försök att förstå vad det är som fascinerar barnen. Kanske finns det delar av leken som jag kan vara med i, utan att tumma på mina värderingar? Exempelvis att bygga ett fort eller agera ambulans för den som skadats. Jag kan också uttrycka vad jag tar avstånd från, till exempel ”Jag gillar inte när du riktar pistolpinnen mot mig, det får mig att tänka på riktiga pistoler.”
Varför är normkritik viktigt?
– Normkritik handlar om att alla ska känna sig välkomna och ingen ska diskrimineras. Men även att vi kan skapa ett reflekterande förhållningssätt med barnen så att de också får en chans att kunna ifrågasätta, säger Elin Larsson.
Egen Pride-parad
Förskolornas arbete med mänskliga rättigheter, normer och värden pågår året om. Normkritik och hbtqi-frågor är en del av det. West Pride är ett tillfälle att uppmärksamma förskolans arbete och göra barnen delaktiga.
– Vi ska gå Pride-parad! Det betyder att vi ska sjunga ramsor och sånger. Man ska vifta med flaggor, säger ett av barnen på en av Göteborgs Stads försskolor.
Där anordnades under veckan en egen Pride-parad där barnen gick till Götaplatsen. Inför paraden har barnen bland annat målat och diskuterat betydelsen av de olika flaggorna.
– Nemo (vinnaren i Eurovision Song Contest) vill bli kallad hen och då får hen det. Man får vara ickebinär om man vill, säger ett av barnen.
Varför är det viktigt för er att gå en Pride-parad?
– Vi ska gå ut på stan för människor går ju på stan, så de kommer höra och se oss. Vi vill ju att de ska höra oss och tycka samma som oss, säger ett av barnen.
"Förskoleförvaltningen deltog i West pride med bland annat en föreläsning, samtal i Pride Park och drakdans. Samtidigt har många förskolor uppmärksammat normer och hbtqi-frågor på olika sätt under veckan.
På svåra frågor finns sällan enkla svar, men med nyfikenhet kommer vi långt! Det är en bra utgångspunkt för att prata om normer med barn, enligt Elin Larsson som är förskollärare och utvecklingspedagog.
– Barnen ser sin omgivning och drar sina egna slutsatser. Då är det rätt taskigt att påstå att de har fel. Istället kan man bekräfta deras tankar. ”Jag har också lagt märke till att det är så. Undra varför? Måste det vara så? Hur skulle ni önska att det var?” På det sättet blir samtalet själva resultatet, säger Elin Larsson.
Föreläsning om normer
Under West Pride höll Elin Larsson föreläsningen Krigslekar, frisyrer och kärlek.
– Genom aktivt lyssnande och utmanande frågor kan vi lära tillsammans med barnen, säger hon.
Vad kan man göra om barn till exempel leker krigslekar?
– Det beror på situationen. Om barn skrämmer eller skadar varandra behöver vi stödja dem i att prata om sina upplevelser och kanske hitta andra lekar. Men ofta är barn skickliga på att undvika skador, de värnar sitt lekflow, säger Elin Larsson.
Hon fortsätter:
– I stället kan jag göra ett ärligt försök att förstå vad det är som fascinerar barnen. Kanske finns det delar av leken som jag kan vara med i, utan att tumma på mina värderingar? Exempelvis att bygga ett fort eller agera ambulans för den som skadats. Jag kan också uttrycka vad jag tar avstånd från, till exempel ”Jag gillar inte när du riktar pistolpinnen mot mig, det får mig att tänka på riktiga pistoler.”
Varför är normkritik viktigt?
– Normkritik handlar om att alla ska känna sig välkomna och ingen ska diskrimineras. Men även att vi kan skapa ett reflekterande förhållningssätt med barnen så att de också får en chans att kunna ifrågasätta, säger Elin Larsson.
Egen Pride-parad
Förskolornas arbete med mänskliga rättigheter, normer och värden pågår året om. Normkritik och hbtqi-frågor är en del av det. West Pride är ett tillfälle att uppmärksamma förskolans arbete och göra barnen delaktiga.
– Vi ska gå Pride-parad! Det betyder att vi ska sjunga ramsor och sånger. Man ska vifta med flaggor, säger ett av barnen på en av Göteborgs Stads försskolor.
Där anordnades under veckan en egen Pride-parad där barnen gick till Götaplatsen. Inför paraden har barnen bland annat målat och diskuterat betydelsen av de olika flaggorna.
– Nemo (vinnaren i Eurovision Song Contest) vill bli kallad hen och då får hen det. Man får vara ickebinär om man vill, säger ett av barnen.
Varför är det viktigt för er att gå en Pride-parad?
– Vi ska gå ut på stan för människor går ju på stan, så de kommer höra och se oss. Vi vill ju att de ska höra oss och tycka samma som oss, säger ett av barnen.
Kommentarer
Skicka en kommentar