Lyxbilar och provrörsbefruktning – alla vapen tillåtna i jakten på it-proffs(IDG)
"Kriget om kompetensen pågår alltid bland konsultbolagen. Metoderna att vara en attraktiv arbetsgivare skiljer sig åt men målet är detsamma, att locka eller behålla de bästa konsulterna. Att det råder en dragkamp mellan konsultbolagen om viktig kompetens är knappast någon nyhet i sig, utan så har det sett ut länge. I glada konsultdagar som de nuvarande är det om möjligt ännu viktigare att jobba med att behålla den personal man har, samt vara på tårna för att rekrytera nytt.
Och de olika sätt bolagen använder för att locka till sig personal är ungefär lika många som det finns bolag. Hittelön är ett välbeprövat grepp, som bland annat använts av Consid vid ett flertal tillfällen. Just nu är Cantemo ute och viftar med 75 000 kronor i belöning för den som kan hitta eller rekommendera rätt person eftersom de är i desperat behov av en senior back-end-utvecklare. Ett annat exempel är Centric, som lockar med att de kan fixa boende i Stockholm för den som vill flytta dit för ett konsultjobb.
På konsultbolaget Cygni vill man vara så frikostig det går med förmåner för de anställda. Deras policy har lett till att det idag är ett ovanligt Tesla-tätt bolag. Efter att det gjordes till ett av alternativen som förmånsbil har allt fler valt att köra det alternativet. Vd Jon Persson är själv en Teslaentusiast, och att så pass många kör miljövänligt är han så klart nöjd med. – Jag har själv haft Tesla i fyra år, sedan har det varit några till som skaffade. Vi har sett att om man har det som förmånsbil så blir det inte så mycket dyrare än en suv eller en Audi, säger han. I dagsläget står det sju Teslor i Cygnis garage i centrala Stockholm. Men Jon Persson säger att det inte har handlat om en uttalad Teslapolicy utan att det mer har blivit en effekt av entusiasm och givna möjligheter. Och även om den slukar en stor del av lönen har till och med en av bolagets traineer valt att hoppa in i Teslagänget.
– Grunden hos oss är att alla ska ha samma förmåner. Vi har ett googledokument där alla kan räkna fram sina förmåner, säger Jon Persson.
Hur viktigt är det att ha bra förmåner när man rekryterar?
– Det vi försöker göra är att skräddarsy hela anställningen för alla, och då måste man få välja själv. Hos storbolagen får man kanske en halvbra standardtelefon som någon har förhandlat fram från något standardavtal. Hos oss får man välja bland olika förmåner som passar en själv. Sedan brukar vi ringa Skatteverket och kontrollera om det funkar och därefter återkoppla.
Tesla är alltså den populäraste varianten, men systemet har lett till en flora av saker som kan förmånsbeskattas, där provrörsbefruktning och ögonlaseroperationer nog är de saker som sticker ut mest. Även för större konsultbolag är det viktigt att sticka ut i bruset. Helene Hammarberg, talangchef på HiQ Stockholm, säger att det mesta av pratandet om förmåner sker vid intervjutillfället.
– Då brukar man få med sig en summering av vår praktika. Vi ses säkert som det trygga alternativet på många sätt, men det behöver inte betyda att man inte ska göra det roligt. Vi brukar säga att vi är storbolaget som på många sätt agerar som ett småbolag, säger hon.
Vilka förmåner brukar vara mest uppskattade hos er?
– Tillgång till våra replokaler är det vanligt att många vill ha, samt tillgång till vår dojo så att man kan träna ifred istället för att gå på allmänt gym. Och inte minst, förmånen att kunna nyttja våra lokaler som festlokal på helgerna för privata fester. Det är en fantastisk möjlighet med vår 360-graders altan mitt i stan. Det är det många som upplever som en väldigt positiv förmån.
Men trots viljan att agera som ett småbolag trots att man är ett storbolag är det just en typisk storbolagsaspekt som kanske sticker ut allra mest i konsultkampen. – Det som våra anställda upplever skiljer oss från många andra är att vi har valt att ha fast lön. Det gör att du inte är beroende av att du är såld på uppdrag, utan du får alltid samma betalt. Det ger så klart en trygghet. Vi har många anställda med familj och huslån. Vi tror på den modellen och upplever att det är något som många uppskattar, säger Helene Hammarberg. Och som sagt, att alla konsultbolag tror på sin egen metod blir tydligt när man frågar runt. Medan HiQ lyfter fast lön som en förmån väljer Ecru dess motsats. Vd Eva Lindholm säger att bolagets konsulter är helt fria i hur de jobbar och hur de tar ut lön. – Det som är speciellt med oss är att konsulterna själva bestämmer hur mycket lön samt semesteruttag man vill göra. Vår lönemodell bygger på frihet och det är du själv som bestämmer hur du vill fördela dina intäkter, säger hon och konstaterar att det inte bara är lönemodellen man lockar med.
– Värderingarna och kulturen är fundament i verksamheten. Vi satsar på hållbarhet och socialt engagemang och lägger ner mycket tid på att hitta rätt medarbetare. Vi erbjuder även en utbildningsplattform, Pluralsight, för att stimulera kompetensutveckling. Vi strävar också efter att främja hälsa och träning. Vi arrangerar till exempel prova-på-aktiviteter där syftet är att inspirera till ökad gemenskap och work-life balance. Jag provade själv på att rida islandshäst med kollegor för några veckor sedan, säger Eva Lindholm."
Och de olika sätt bolagen använder för att locka till sig personal är ungefär lika många som det finns bolag. Hittelön är ett välbeprövat grepp, som bland annat använts av Consid vid ett flertal tillfällen. Just nu är Cantemo ute och viftar med 75 000 kronor i belöning för den som kan hitta eller rekommendera rätt person eftersom de är i desperat behov av en senior back-end-utvecklare. Ett annat exempel är Centric, som lockar med att de kan fixa boende i Stockholm för den som vill flytta dit för ett konsultjobb.
På konsultbolaget Cygni vill man vara så frikostig det går med förmåner för de anställda. Deras policy har lett till att det idag är ett ovanligt Tesla-tätt bolag. Efter att det gjordes till ett av alternativen som förmånsbil har allt fler valt att köra det alternativet. Vd Jon Persson är själv en Teslaentusiast, och att så pass många kör miljövänligt är han så klart nöjd med. – Jag har själv haft Tesla i fyra år, sedan har det varit några till som skaffade. Vi har sett att om man har det som förmånsbil så blir det inte så mycket dyrare än en suv eller en Audi, säger han. I dagsläget står det sju Teslor i Cygnis garage i centrala Stockholm. Men Jon Persson säger att det inte har handlat om en uttalad Teslapolicy utan att det mer har blivit en effekt av entusiasm och givna möjligheter. Och även om den slukar en stor del av lönen har till och med en av bolagets traineer valt att hoppa in i Teslagänget.
– Grunden hos oss är att alla ska ha samma förmåner. Vi har ett googledokument där alla kan räkna fram sina förmåner, säger Jon Persson.
Hur viktigt är det att ha bra förmåner när man rekryterar?
– Det vi försöker göra är att skräddarsy hela anställningen för alla, och då måste man få välja själv. Hos storbolagen får man kanske en halvbra standardtelefon som någon har förhandlat fram från något standardavtal. Hos oss får man välja bland olika förmåner som passar en själv. Sedan brukar vi ringa Skatteverket och kontrollera om det funkar och därefter återkoppla.
Tesla är alltså den populäraste varianten, men systemet har lett till en flora av saker som kan förmånsbeskattas, där provrörsbefruktning och ögonlaseroperationer nog är de saker som sticker ut mest. Även för större konsultbolag är det viktigt att sticka ut i bruset. Helene Hammarberg, talangchef på HiQ Stockholm, säger att det mesta av pratandet om förmåner sker vid intervjutillfället.
– Då brukar man få med sig en summering av vår praktika. Vi ses säkert som det trygga alternativet på många sätt, men det behöver inte betyda att man inte ska göra det roligt. Vi brukar säga att vi är storbolaget som på många sätt agerar som ett småbolag, säger hon.
Vilka förmåner brukar vara mest uppskattade hos er?
– Tillgång till våra replokaler är det vanligt att många vill ha, samt tillgång till vår dojo så att man kan träna ifred istället för att gå på allmänt gym. Och inte minst, förmånen att kunna nyttja våra lokaler som festlokal på helgerna för privata fester. Det är en fantastisk möjlighet med vår 360-graders altan mitt i stan. Det är det många som upplever som en väldigt positiv förmån.
Men trots viljan att agera som ett småbolag trots att man är ett storbolag är det just en typisk storbolagsaspekt som kanske sticker ut allra mest i konsultkampen. – Det som våra anställda upplever skiljer oss från många andra är att vi har valt att ha fast lön. Det gör att du inte är beroende av att du är såld på uppdrag, utan du får alltid samma betalt. Det ger så klart en trygghet. Vi har många anställda med familj och huslån. Vi tror på den modellen och upplever att det är något som många uppskattar, säger Helene Hammarberg. Och som sagt, att alla konsultbolag tror på sin egen metod blir tydligt när man frågar runt. Medan HiQ lyfter fast lön som en förmån väljer Ecru dess motsats. Vd Eva Lindholm säger att bolagets konsulter är helt fria i hur de jobbar och hur de tar ut lön. – Det som är speciellt med oss är att konsulterna själva bestämmer hur mycket lön samt semesteruttag man vill göra. Vår lönemodell bygger på frihet och det är du själv som bestämmer hur du vill fördela dina intäkter, säger hon och konstaterar att det inte bara är lönemodellen man lockar med.
– Värderingarna och kulturen är fundament i verksamheten. Vi satsar på hållbarhet och socialt engagemang och lägger ner mycket tid på att hitta rätt medarbetare. Vi erbjuder även en utbildningsplattform, Pluralsight, för att stimulera kompetensutveckling. Vi strävar också efter att främja hälsa och träning. Vi arrangerar till exempel prova-på-aktiviteter där syftet är att inspirera till ökad gemenskap och work-life balance. Jag provade själv på att rida islandshäst med kollegor för några veckor sedan, säger Eva Lindholm."
Kommentarer
Skicka en kommentar